ميقات جحفه

دسته بندي : مباحث رشته ها » IT
تحقيق ميقات جحفه
 متشکل از 10 صفحه ، در قالب word  قابل ويرايش و اماده پرينت

بخشی از محتوا ::
 اين نوشتار، از مقاله دكتر عبدالهادي الفضلي اقتباس و با ملاحظاتي برگردان شده است. مقاله مذكور با عنوان «من معالم الحج والزيارة الجحفه» و در شماره شانزدهم مجله الموسم در هلند چاپ شده است.
جحفه به دليل سابقه مهمّ تاريخي اش، و به جهت موقعيّتش كه در راه حرمين و مسير هجرت پيامبر اكرم ـ ص ـ قرار گرفته و بالاخره بدان جهت كه ميقات حاجيان است از اهميت خاصي برخوردار مي باشد.
جحفه در روزگاران قديم، مَهْيَعَه1 خوانده مي شد. خليل بن احمد فراهيدي در كتاب «العين» و ذيل ماده «هَيَعَ»، مَهْيَع را مسير فراخ و سرزمين وسيع مي داند و آن منطقه را بدان علت كه از آغاز غدير خم تا ساحل درياي سرخ وسيع است مهيعه خوانده اند. سپس جحفه ناميده شد; چون سيل جحاف آن وادي را از بين برد.
زبيدي در تاج العروس مي نويسد:2 عماليق،3 بنوعبيل4 را از مدينه بيرون راندند، آنان به مهيعه آمدند و سيل نابودشان كرد.
عايشه در روايتي از پيامبر ـ ص ـ نام قديم و جديد منطقه را بدين شرح نقل مي كند كه: پيامبر هنگامي به مدينه درآمد كه وبا در آنجا رواج داشت. رسول خدا ـ ص ـ دعا كرد: «اللّهمّ انقل وباء المدينة الي مهيعة».
و در روايتي ديگر كه در صحيح بخاري آمده، پيامبر فرمود: «الّلهمّ حبّب الينا المدينة كحبّنا مكة او أشدّ و صحّحها و انقل حماها الي الجحفة».5
همينطور ابو ايوب خزاز از امام صادق ـ ع ـ روايت كرده: «و وَقّت لأهل المغرب الجحفة، و هي عندنا مكتوبة مهيعة».6
جحفه در كتب جغرافيدانان مسلمان
همداني مي نويسد: از جحفه تا ابواء بيست و سه ميل است.7 بكري موقعيت جحفه را سه ميلي غدير خم مي داند.8 ادريسي جغرافيدان مغربي، جحفه را در اقليم روم9 و در ساحل شرقي دريا و در بيست و شش ميلي ابواء دانسته است.10

دسته بندی: مباحث رشته ها » IT

تعداد مشاهده: 3538 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

حجم فایل:47 کیلوبایت

 قیمت: 18,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    تحقيق ميقات جحفه
    متشکل از 10 صفحه ، در قالب word قابل ويرايش و اماده پرينت